Hoshin dag voor managers en managementteams, met Isao Yoshino

Op donderdag 29 maart organiseert het HAN Lean-QRM Centrum een Hoshin dag voor managers en managementteams. Op deze dag gaat het over de manier waarop bedrijven, managers en managementteams kunnen werken aan het verkrijgen van flow in het continu verbeteren binnen hun organisatie. Hoe krijgen bedrijven alle neuzen in dezelfde richting?  
29
maart
2018
9:00 uur
Duiven
Aanmelden

Hoshin dag voor managers en managementteams, met Isao Yoshino

Over de Hoshin dag
De Hoshin dag is ontwikkeld samen met Isao Yoshino. Hij heeft 40 jaar bij Toyota gewerkt in verschillende managementposities (zie onderstaand CV). Zijn specialisatie ligt op het gebied van policy deployment, Hoshin Kanri in het Japans. Hij was betrokken bij de ontwikkeling van de NUMMI fabriek, de eerste fabriek van Toyota buiten Japan. Yoshino was leermeester van John Shook, de huidige president van het Lean Enterprise Institute.

Op de Hoshin dag zal in de ochtend uniek beeldmateriaal gepresenteerd worden over de ontwikkeling van de Nummi fabriek. Dit zal verder toegelicht worden door Isao Yoshino. Uit het beeldmateriaal en de toelichting wordt duidelijk wat de rollen en verantwoordelijkheden van managers zijn bij Toyota. Deze rollen en verantwoordelijkheden zijn, zo geeft Yoshino aan, essentieel voor het kunnen realiseren van een gezamenlijke verbeterfocus binnen een bedrijf. Aan het eind van de ochtend en de middag zal ingezoomd worden op de manier waarop de gezamenlijke focus (=hoshin, kompas) bij Toyota gerealiseerd wordt met behulp van het zogeheten ‘hoshin document’ dat iedere manager wordt geacht te maken. Het is Yoshino’s overtuiging dat het jarenlange succes van Toyota gelegen is in het proces van Hoshin Kanri.

Doelgroep
De Hoshin dag is bedoeld voor managers, maar vooral voor managementteams. Op de dag zullen aanwezigen niet alleen geďnformeerd worden over de manier van policy deployment bij Toyota, maar zullen ze ook oefenen met het gebruik van het Hoshin document. Het is van grote toegevoegde waarde als meerdere managers van een bedrijf komen – de kracht van Hoshin Kanri zit ook in het overleg over de hoshin documenten tussen de verschillende managers.

Kosten

  • € 450,- per manager (€ 300,- voor managers van partnerbedrijven van het HAN Lean-QRM Centrum)
  • € 1.350,- voor managementteam (3-5 managers), (€ 900,-  Euro voor managementteams van partnerbedrijven van het HAN Lean-QRM Centrum)

Locatie
Van der Valk hotel Duiven

Aanwezigen ontvangen materiaal over 'De rol en verantwoordelijkheden van managers bij Toyota' en over 'Hoshin Kanri bij Toyota'.

 

Praktische Informatie

donderdag 29 maart 2018
9:00 - 16.30
Impuls 2 6921 RK Duiven
€ 450,-
€ 300,-

Over de spreker(s)

Isao Yoshino

Isao Yoshino is a 40-year Toyota leader and spent a total of 14 years in the United States working on various projects; manufacturing, locally in Florida, water-ski boats equipped with Lexus engines, market research on stationary fuel cell equipment, etc. In 1979 and 1980, he became in charge of “Manager-Development Program”, which was a two-year company-wide program (called “Kan-Pro” in Japanese) for all the back-office managers at Toyota HQs in Japan. All managers created their own Hoshin Kanri documents using an A3 and went through a presentation two times a year (in June & December) with the officers attending for Q & A sessions. Through those two years, he witnessed all the managers reconfirm their roles & responsibilities and also relearn the importance of Hoshin Kanri. Yoshino believes the “Kan-Pro” campaign is one of the key practices that made Toyota what it is now.