Automotive Research
Toolbar
header foto

NEWS

Robot Operating System 2 (ROS2) Data Distribution Service (DDS) Middleware Comparison
14-09-2021

ROS2 uses DDS for communication between nodes. A number of different implementations of ROS2 MiddleWare (RMW) exist, and as part of a cyber security semester project, a group of students from The Hague University of Applied Sciences (THUAS) compared three RMW implementations. The focus was mainly on the usability, interoperability, and security aspects of the middleware.

Asimovo Cloud-based ROS platform
06-09-2021

DoBots is a robotics partner company mainly active in the Lely case of the DurableCASE project. In the previous months, DoBots was busy creating a robotics development platform, which would make it simpler to develop robots against a simulated environment.

Behavior tree gebaseerde agent implementatie
03-09-2021

De DurableCASE software architectuur is beschreven in termen van autonome softwareprocessen, "agents" genaamd. Zo wordt aan elke individuele robot een Vehicle Operating Agent (VOA) toegevoegd om samenwerking met andere robots mogelijk te maken. Op een centrale server draaien we een Cooperativity Agent (CA), die met alle VOA's communiceert om te zorgen dat routes worden herverdeeld als er een robot uitvalt en om te zorgen dat robots niet botsen op gedeelde route segmenten.

newsimage
DurableCASE Impuls project goedgekeurd
03-09-2021

De HAN heeft een RAAK Impuls aanvraag ingediend om de impact van coronabeperkingen op DurableCASE te minimaliseren. 

Nieuwe HAN labruimte voor slimme voertuigen
03-09-2021

Het stof is nog niet helemaal neergedaald, maar de verbouwing van Ruitenberglaan 29, van origine het gebouw van HTS Autotechniek en later HAN Automotive, is grotendeels achter de rug. 

Stef Bunte behaalt mastertitel met MAS onderzoek
03-09-2021

Stef Bunte van Distribute heeft op 27 augustus met succes zijn onderzoek naar coöperativiteit van agrobots verdedigd. De titel van zijn onderzoek is “Introducing Cooperativeness for Agrobotics: an Agent-Based Approach”. In het onderzoek van Stef staat samenwerking van Lely Discovery Collector robots centraal. Daarbij heeft hij de basis gelegd voor een generieke Multi Agent Systems gebaseerde architectuur voor coöperativiteit van agrobots. Stef legt kort uit waar zijn thesis over gaat.

Data verzamelen over veegmachines op waterstof
09-02-2021

In dit project verzamelt het HAN Lectoraat Automotive Research data van de veegvoertuigen en adviseert over de opzet van de aandrijving en de waterstoftanks.

AUTOCAN-ID successfully complete
17-12-2020

KIEM AUTOCAN-ID was initiated at the beginning of 2020 together with partners V-TRON and SD-Insights. Two students Arvind and Yashvanth together with colleagues from HAN, V-Tron and SD-Insights explored different approaches to the problem and successfully defended their research during mid-December 2020. 

Security workshops - DurableCASE
17-12-2020

Het organiseren van een veilige samenwerking tussen robots kent meerdere uitdagingen. Waar bij robots vaak gesproken wordt over de veiligheid van interacties met de fysieke wereld, staat tijdens dit project ook een beveiligde oplossing in de digitale wereld centraal.  

Multi-agent ontwerp - DurableCASE
17-12-2020

Partner Distribute werkt samen met Universiteit Twente aan het Multi-Agent System (MAS) ontwerp voor DurableCASE. Dit MAS is generiek ontworpen zodat het toepasbaar is voor een verscheidenheid aan cases voor agrobotica. Het MAS onderkend in drie verschillende niveaus. 

Architectuurblauwdruk - DurableCASE
17-12-2020

In het DurableCASE-project wordt gewerkt aan een blueprint voor een architectuur van systemen met coöperatieve robots. De architectuur moet op een dusdanig abstract niveau zijn dat deze ook buiten het project te implementeren is. Samen met domeinexperts binnen het project (Hogescholen, Universiteiten, bedrijfsleven), modeleren we tijdens werksessies deze architectuur op basis van thema’s zoals robuustheid, security en interfacing (communicatie-protocollen). We hebben elementaire taken en eigenschappen gedefinieerd zodanig dat ze een onderdeel kunnen zijn van een generieke coöperatieve architectuur. De focus hierbij ligt op het coöperatieve gedrag van de robots en de onderlinge interfacing.

Durable Cooperative Agrobotics Systems Engineering
10-12-2020

Autonome volgwagentjes met kisten die hun lading zelf gaan wegbrengen, terwijl een lege wagen aansluit en gevuld wordt? Dat past in het project DurableCase.

Motion Planner en Traject Tracking
09-12-2020

Het blijft een grote uitdaging om autonoom rijden op te nemen in een stedelijke omgeving en menselijk rijgedrag te vertonen. Hoe op te lossen?

Kick-off project STEERS voor toepassingen zelfrijdend transport
09-12-2020

Real-life toepassingen, kansen en uitdagingen voor autonoom (zelfrijdend) transport op middelgrote en kleine bedrijventerreinen. Dit wordt onderzocht én concreet gemaakt in het KIEM-project STEERS.

Rijden op E10 heeft meer voor- dan nadelen
27-11-2020

Wat zijn de risico’s en de voordelen van het tanken van E10 aan de benzinepomp? Onze collega’s Menno Merts en Peter Mesman van HAN Automotive Research doken dieper in deze case.

Europese subsidie voor biogas als brandstof voor de bouw
24-11-2020

De HAN gaat onderzoek doen naar de milieu-impact van ‘De Duurzame Brandstofketen’: een pilot om het gebruik van biogas op (wisselende) bouwlocaties te testen.

HAN Automotive Research krijgt 12 KIEM-voorstellen gehonoreerd
20-10-2020

HAN Automotive Research heeft maar liefst 12 KIEM-subsidievoorstellen ingediend bij Regieorgaan SiA. Nu blijken ALLE 12 voorstellen te zijn gehonoreerd.

Trying routes of eco-combis virtually
04-05-2020

Sustainable transport uses more and more longer and heavier truck combinations. These combis – known under names like LZV, eco-combi and super-eco-combi – also create different challenges. Are our roads wide enough for these road trains to corner the whole route without damaging the curves or the road surface? Via which route can the transport been taken to the distribution centre or the client in a fast, but also safe way, without the truck falling over? In short: A sensible transporter starts by driving his route with the truck combi virtually through Google Maps at the office.

Saving time and damages by augmented docking
04-05-2020

Driving trucks always enforces respect and admiration of a lot of people. How can these men and women drive these large vehicles so precisely without getting into trouble? Well, in every day practice they don’t drive so fantastic. You can ask the manager of any logistic centre.  It is quite a challenge for drivers to position (dock) their tractor-trailer combination quickly and accurately at the right loading door, and to avoid damage, which is not always successful.

Free thinking creates extra market opportunities
04-05-2020

Within HAN Automotive we always say that our students look at challenges with a completely different view and that they don’t have the burden of rigid frames that block free and innovative thinking. That this also works in our practice proves the master thesis of one of our latest masters, Josias Rodriguez de Vega. After an internship at automotive system supplier Denso he saw an opportunity for a thesis which he, and Denso, grasped with both hands. Josias did his master thesis at two universities at once, the HAN in Arnhem and a university in Prague. By the way, he did his complete education at no less than five universities all over Europe.

Nieuwsarchief

Alle nieuwsberichten