Complaid van start!

2 november 2015

Autoschadeherstelbedrijven hebben nog nauwelijks ervaring met het repareren van vezel versterkte kunststoffen. Daarom hebben zij HAN Automotive Research om hulp gevraagd.

HAN Automotive Research gaat samen met andere kennisinstituten aan de slag om de kennis van op dit vakgebied te versterken. 

Vezel versterkte kunststof is een complex materiaal en reparatie vereist dan ook hoogwaardige theoretische kennis en specifieke praktische vaardigheden. In andere branches is veel meer ervaring met repareren en door onderzoeksinstellingen is al veel diepgaand onderzoek verricht. Vandaar dat het initiatief is genomen om een netwerk te vormen met partijen die 'van wanten weten' om het probleem van autoschadeherstellers aan te pakken en gezamenlijk te werken aan een praktische 'Tool' waarmee:

  • Bepaald kan worden wat de best passende manier is om de specifieke schade te repareren;
  • Vooraf ingeschat kan worden welke resultaten met een reparatie behaald kunnen worden.

Omdat de waarde van een dergelijke 'Tool' niet beperkt is tot de automotive branche, heeft een flink aantal partijen uit de vezel versterkte kunststofbranche zich bij het initiatief aangesloten. Het consortium van het project wordt gevormd door de volgende leading partners:

  • HAN Automotive (ACE)
  • Hogeschool Rotterdam (ACE)
  • Hogeschool InHolland (Luchtvaarttechnologie)
  • Hogeschool van Amsterdam (Aviation)
  • TU Delft
  • NLR (Nationaal Labotorium voor lucht- en ruimtevaarttechniek)
  • FOCWA (branchevereniging van schadeherstelbedrijven)
  • TenCate (producent van vezel versterkte kunststoffen, VVK)
     

Verder nemen 11 autoschadeherstelbedrijven deel aan het project, 2 VVK-reparatie-specialisten en 4 VVK opleidingsspecialisten. Geļnteresseerden kunnen contact opnemen indien zij zich graag zouden willen aansluiten bij het initiatief.

Bron: HAN Automotive Research