Automotive Research
Toolbar
header foto

Rijden op E10 heeft meer voor- dan nadelen

Naar aanleiding van de oplaaiende discussie over de risico’s en de beperkte voordelen van het tanken van E10 aan de benzinepomp, doken onze collega’s Menno Merts en Peter Mesman van HAN Automotive Research dieper in deze case.

Benzine E10/95 wordt bijgemengd met 10% ethanol oftewel alcohol. Deze ethanol wordt gemaakt uit biomassa van planten en is daarmee een duurzame toevoeging die niet bijdraagt aan extra CO2-uitstoot. Toch blijkt juist die toevoeging van ethanol voor veel bestuurders een struikelblok.

"Veel automobilisten weten niet of hun auto technisch wel geschikt is voor E10 en nemen dus liever geen risico", zegt Peter Mesman. "Ook bevat E5/98 meer energie per liter dan E10 en zal het gemiddeld verbruik met E10 dus (iets) hoger zijn. Om de onzekerheid weg te nemen hebben de autofabrikanten in de meeste instructieboekjes de juiste brandstof aangegeven."

Voor auto’s waar dit niet vermeld staat, heeft de Europese Vereniging van Autofabrikanten, ACEA, de site E10info.eu waar dit na te kijken is. Ook op de site E10check.nl kan men controleren of de auto geschikt is.

Als uw auto niet geschikt is, komt dit meestal door rubber of kunststof afdichtingen (pakking) die door de ethanol opgelost kunnen worden. Vooral als auto’s lang stilstaan – zoals sommige auto’s nu in de coronatijd – kan de ethanol op deze afdichtingen gaan inwerken.

"Het mag duidelijk zijn dat dit geen positief effect op de motor heeft, maar vrijwel alle auto’s van na 2000 zijn hierop aangepast", stelt Menno Merts. Hij tankt dan ook altijd E10, ook in zijn oudere auto. "Dat kan overigens nog wel een ander effect hebben, want ethanol is best een goed schoonmaakmiddel en lost ook oude aanslag in de motor op, die dan vervolgens in het brandstoffilter terecht komt. Als het filter dit niet goed genoeg opvangt, kan het ook in de carburateur terecht komen. Dat is minder fijn."

Maar E10 is vooral geïntroduceerd om CO2-emissies te verminderen. En dat doet het zeker! Het totaaleffect op de emissies is zelfs bijna 4 keer groter dan dat van elektrische auto’s (EV). Terwijl de jaarlijkse reductie door EV’s circa 270 duizend ton CO2 bedraagt, wordt met E10 jaarlijks 1,07 miljoen ton CO2 bespaard. Uiteraard omdat er veel meer benzine auto’s rondrijden dan EV’s. Bij dat getal is nog niet meegerekend dat EV’s door de korting op de bijtelling ook nog eens een hele hoge kostenpost voor de CO2-besparing veroorzaken, terwijl E10 gewoon met accijnzen belast is.

Conclusie: tanken van E10 is meestal probleemloos en u draagt meer bij dan u denkt.

Bron: HAN Automotive Reseach, beeld afkomstig van E10info.eu