Trying routes of eco-combis virtually

Sustainable transport uses more and more longer and heavier truck combinations. These combis – known under names like LZV, eco-combi and super-eco-combi – also create different challenges. Are our roads wide enough for these road trains to corner the whole route without damaging the curves or the road surface? Via which route can the transport been taken to the distribution centre or the client in a fast, but also safe way, without the truck falling over? In short: A sensible transporter starts by driving his route with the truck combi virtually through Google Maps at the office.

And this is exactly the app that Nikhil Muthakana developed, made and tested as his master thesis. At the HAN we look at safe sustainable transport within the EU-project Aeroflex. In this project different European truck brands, suppliers and two universities work together. In Nikhil’s app a transporter can not only plan his route, but he can also specify the complete truck combination. I.c. how heavy, how long, what turning circle etc. Based on these data the truck ‘drives’ a simulation of the reality on Google Maps’ route, at which it is exactly visible if bends can be taken and at what speed. At the same time it becomes clear if the truck stays on the tarmac and doesn’t damage the berm or the side of the road.

It’s only just that Nikhil received an 8.8 as the final grade for his valuable work. He may now officially call himself a Master of Science (MSc). Nikhil, congratulations and good luck in your career!

 

Dutch Version

Voor duurzaam transport worden steeds langere en zwaardere vrachtwagencombinaties ingezet. Deze combinaties, onder namen als LZV, eco-combi en super-eco-combi, brengen echter ook verschillende uitdagingen met zich mee. Zijn onze wegen eigenlijk overal wel breed genoeg om de roadtrains de bocht te laten nemen zonder de berm te beschadigen of het wegdek kapot te rijden? Via welke route kan het transport snel, maar ook veilig en zonder omvallen van de truck, naar de klant of het distributiecentrum gebracht worden? Kortom: Een verstandige transporteur rijdt vooraf virtueel de route met zijn combinatie op kantoor via Google Maps.

Laat dit nou precies de app zijn die Nikhil Muthakana als afstudeeropdracht voor zijn master heeft ontwikkeld, gemaakt en getest. Binnen het EU-project Aeroflex, waar door verschillende Europese truckmerken, leveranciers en twee hogescholen aan gewerkt wordt, kijken we bij de HAN naar veilig duurzaam rijden. In de app van Nikhil kan een transporteur niet alleen zijn route plannen, maar kan hij ook alle specificaties van de truckcombinatie opgeven, dus hoe zwaar, hoe lang, hoe breed, de draaicirkel etc. Op basis van deze gegevens ‘rijdt’ de truck een simulatie van de werkelijkheid over de route van Google Maps, waarbij exact gezien wordt of bochten haalbaar zijn en bij welke snelheid. Ook kan bekeken worden of de truck wel op het asfalt blijft en niet de berm of de zijkant beschadigt.

Terecht ontving Nikhil voor dit waardevolle werk een 8,8 als eindcijfer en mag hij zich nu officieel Master in Science (MSc) noemen. Nikhil, gefeliciteerd en veel succes in je carrière!