Automotive Research
Toolbar
header foto

Data verzamelen over veegmachines op waterstof

De allereerste veegmachine ter wereld met een waterstof-brandstofcel maakt de straten in de Utrechtse binnenstad sinds 3 februari schoon. Amsterdam volgt. De veegmachine wordt 100% aangedreven door groene waterstof, zonder uitstoot van CO2 of andere schadelijke stoffen.

De nieuwe veegmachine is onderdeel van een introductiecampagne, waar verschillende partijen bij betrokken zijn. Fabrikant Green Machines werkt hierin samen met het HAN Lectoraat Automotive Research, Van Campen Ecotechniek, Holthausen Clean Technology en Clean Mat Truckverhuur B.V.

In het gezamenlijk project is het doel om in de praktijk de voordelen van waterstof te ervaren.

Senior-onderzoeker Peter Mesman is namens de HAN betrokken. "De aandrijving van het veegvoertuig bestaat uit een brandstofcel die werkt op waterstof, waardoor er in de stad met een heel schoon voertuig gewerkt kan worden. De HAN verzamelt in dit project data van de veegvoertuigen en adviseert over de opzet van de aandrijving en de waterstoftanks."

Aslastbeperking

De veegmachine is geschikt voor inzet op de Utrechtse werven, waar een aslastbeperking geldt van 2 ton. In de binnenstad van Utrecht mogen alleen voertuigen rijden die per as minder dan 2 ton wegen om schade aan de onder het wegdek gelegen werfkelders te voorkomen. Die schade blijkt namelijk enorm te zijn en dat kan je grotendeels met een aslastbeperking tegengaan.

Bronnen: HAN, Utrecht Nieuws
Fotografie: Green Machines