Fiat HyDoblo

HAN Automotive Research heeft een Fiat Doblo succes uitgerust met een waterstof brandstofcel. Deze waterstof Fiat Doblo is tevens actief ingezet door de Gemeente Arnhem!

In dit filmpje zie je een project van HAN Automotive Research. De Fiat Doblo is uitgerust met een waterstof brandstofcel. In de brandstofcel reageerd waterstof met zuurstof uit de lucht waarbij electriciteit ontstaat. De uitstoot van de brandstofcel is schoon water. De elctriciteit wordt gebruikt om een batterijpakket te laden.De auto rijdt vervolgenselektrisch op de energie uit het accupakket.

De Fiat HyDoblo is voorzien van een 10 kW brandstofcel systeem als range extender en heeft na een RDW keuring een tijdelijk waterstof kenteken gekregen. De gemeente Arnhem heeft succesvol met de Fiat Doblo in de praktijk gereden. Deze auto is vanwege zijn “zero emission- karakter” bijzonder geschikt voor stadsdistributie.

Technisch en organisatorisch is het bouwen van een waterstofauto een complex project de eerste stap is het elektrificeren van een benzine auto waarbij rekening gehouden moet worden met de bestaande regelgeving. Bij deze elektrificatie is er voor gekozen om de verbrandingsmotor te vervangen door een vloeistofgekoelde AC electromotor.De inverter van de E-motor wordt gevoed door een LiFePo batterijpakket van 120 Volt. Vervolgens zijn er systemen gemonteerd zoals een systeem om de accu's extern te laden, het 12 volt systeem op spanning te houden, de rembekrachtiger te laten functioneren, de voorruit te ontwasemen, het interieur te verwarmen en de stuurbekrachtiging te activeren. Daarnaast is er "Contact" gemaakt met het bestaande Can-bus systeem en is de functionaliteit van het dashboardaangepast aan de elektrische aandrijving.

In de tweede stap is een "waterstof range-extender" ontworpen en gemonteerd bestaande uit een brandstofcel met de daaraan gekoppelde appendages voor luchttoevoer, koeling, en beveiligingssystemen en een waterstoftank van 100 liter waarin onder een druk van 350 bar 1,8 kg waterstof kan worden vervoerd.

De laatste stap: "Energie management systeem (EMS)& Controlling"is eigenlijk de moeilijkste stap. In deze stap zijn diverse software programma's geschreven waarmee het gehele systeem operationeel wordt gemaakt en beveiligd. Vervolgens zijn erin de controling software een aantal theoretische algoritme verwerkt waarmee het systeem automatische de optimale verhouding kiest van tussen het gebruik van energie uit het batterijpakket en de brandstofcel.Tot slot is het HAN Automotive Research gelukt om de auto RDW goed te keuren.Hiermee is de Fiat Hydoblo de eerste brandstofcelauto in Nederland die is toegelaten op de openbare weg.

Fiat HyDoblo

Eerste in Nederland gebouwde brandstofcelauto met een RDW goedkeuring en Nederlands kenteken