LIFE

Het project LIFE (LIfetime Fatigue Enhancement) werd volgens SIA binnen RAAK-MKB landelijk als beste project beoordeeld. LIFE geeft invulling aan de ambitie van HAN-Automotive om landelijk ťn internationaal als 1 van de belangrijke kennispartners te worden erkend op het gebied van Lightweight Design.

Bij het ontwerpen van voertuigen in de transportsector zijn nuttig laadvermogen en robuustheid van de constructie belangrijke factoren. Transportondernemers streven naar optimale productiviteit: maximale opbrengst in termen van laadvermogen en minimale kosten voor onderhoud en brandstof.

Lagere opleggermassa, hogere laadcapaciteit:
In het project LIFE staat lichtgewicht construeren centraal. Trailers en carrosserieŽn worden tijdens hun levensduur dynamisch belast. Dit betekent dat vermoeiing (fatigue) van het materiaal en de verbindingen in de constructie een maatgevende factor wordt voor de levensduur en daarmee voor de kostprijs van het voertuig. Verlaging van die belasting betekent meer ‘value for money’, maar, nog veel belangrijker: er ontstaat ontwerpruimte om de opleggermassa te verlagen en de laadcapaciteit te verhogen. De brandstofkosten per eenheid van lading dalen hierdoor. Hiermee wordt een verhoogde levensduur (duurzame oplossing door Fatique Analysis) gekoppeld aan vermindering van brandstofverbruik (Lightweight).
HAN-Automotive Research voerde eerder het RAAK-MKB project FORWARD uit. Samen met bedrijven als Focwa Carrosseriebouw en TU Delft is specialistische kennis opgebouwd van trailers en belastingen. Hierdoor is nu exact bekend hoe een belastingscollectief moet worden bepaald dat maatgevend is voor de levensduur van een oplegger. LIFE neemt nu, met een uitgebreider consortium, de volgende stap naar grensverleggende lichtgewicht, maar wel robuuste ontwerpen.