IMPACT - Lean leren door te doen: best practices uit het praktijkgerichte HBO-onderzoek

11
oktober
2018
13.00 uur
Nijmegen-Lent
Aanmelden

Tijdens deze middagconferentie zullen gerenommeerde Lean-denkers en HBO-(oud) studenten best practices presenteren over het toepassen van continu verbeteren in organisaties. Best practices zijn erg waardevol. Niet alleen voor studenten die beginnen met bedrijfsopdrachten op het gebied van Lean, Six Sigma, TPM, et cetera, maar ook voor consultants die worstelen met ontwikkel- en implementatieproblemen en voor managers die willen leren van andere bedrijven.

Onze sponsoren

Deze middag wordt mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren:
EIFFEL
Symbol
Kaizen Institute
Link Magazine

Verkiezing beste HBO-verbeterproject 2017/2018

Vanuit het HBO worden vele praktijkgerichte onderzoeken uitgevoerd bij bedrijven en dienstverlenende organisaties die tot doel hebben om bedrijfsprocessen te verbeteren en het continu verbeteren bij bedrijven in te bedden. Deze onderzoeken worden vaak door studenten, in stages, minor- en afstudeeropdrachten, uitgevoerd. Ook vanuit verschillende HBO-lectoraten wordt waardevol onderzoek uitgevoerd waarmee organisaties geholpen worden.

Al deze praktijkgerichte onderzoeken bieden een schat aan informatie, best practices, over het ontwikkelen en uitvoeren van verbeterprojecten in organisaties. Deze middagconferentie wil de best practices van de studenten van de hogescholen in het zonnetje zetten. In de conferentie zal de verkiezing plaatsvinden van het beste verbeterproject vanuit het HBO in 2017/2018.

Leren van Toyota in College Tour setting

Een belangrijke bron van kennis en best practices over continu verbeteren is Toyota. We zijn er trots op dat Isao Yoshino aanwezig is om te vertellen over de ontwikkeling van de Toyota cultuur binnen de eerste vestiging van Toyota buiten Japan (NUMMI). Hierover zal uniek beeldmateriaal getoond worden. Yoshino zal in een College Tour setting vertellen over zijn ervaringen.

A3-management

Eťn van de best practices van Toyota is het gebruik van A3 als communicatiemiddel. Een expert op het gebied van A3-management is Katie Anderson uit de USA. Zij zal op de conferentie uitleggen wat A3-management betekent en hoe leidinggevenden het kunnen gebruiken in het stroomlijnen van hun organisatie(-onderdeel). Binnen een aantal hogescholen wordt de A3-methodiek onderwezen en door studenten gebruikt in verbeterprojecten bij organisaties.

Programma IMPACT 2018

11 Oktober 2018

13.00 Welkom en Introductie op het programma
13.15 College Tour: Isao Yoshino
14.15 Pauze
14.30 Presentaties van de best practices van diverse verbeterprojecten door (oud-) studenten van hogescholen - verschillende parallelle sessies.
16.00 Pauze
16.15 Keynote: A3 thinking and the role of manager as a coach for improvement, door Katie Anderson.
16.45 Bekendmaking ‘beste HBO-verbeterproject 2018’
17.00 Borrel

Samenwerking HBO-instellingen

Deze middag wordt georganiseerd door Lean-opleidingen verbonden aan de volgende HBO-instellingen.†

Over de spreker(s)

Isao Yoshino

Isao Yoshino is a 40-year Toyota leader and spent a total of 14 years in the United States working on various projects; manufacturing, locally in Florida, water-ski boats equipped with Lexus engines, market research on stationary fuel cell equipment, etc. In 1979 and 1980, he became in charge of “Manager-Development Program”, which was a two-year company-wide program (called “Kan-Pro” in Japanese) for all the back-office managers at Toyota HQs in Japan. All managers created their own Hoshin Kanri documents using an A3 and went through a presentation two times a year (in June & December) with the officers attending for Q & A sessions. Through those two years, he witnessed all the managers reconfirm their roles & responsibilities and also relearn the importance of Hoshin Kanri. Yoshino believes the “Kan-Pro” campaign is one of the key practices that made Toyota what it is now.

Katie Anderson

Katie Anderson heeft 20 jaar ervaring in het ondersteunen van veranderingen en verbeteringen in organisaties in een groot aantal sectoren, waaronder de gezondheidszorg, de academische wereld, onderzoek, overheid, startups en het verzekeringswezen. Haar primaire focus lag op het leiden van transformationele veranderingen in zorgorganisaties. In 2013 startte zij een onafhankelijke advies- en coachingspraktijk om cliŽnten te helpen hun organisatorische en individuele capaciteiten op het gebied van probleemoplossing, strategie en leiderschap te verdiepen.

Praktische Informatie

donderdag 11 oktober 2018
13.00 - 17.00
Van der Valk Hotel Nijmegen-Lent
€ 150,-
€ 0,-