header foto

Arnhemse Energy-mobilityhub versnelt energietransitie

Elke woonwijk heeft op niet al te lange termijn zijn eigen Energy-mobilityhub, verwacht Melvin Venema. Via deze hub kunnen mensen niet alleen de accu van hun elektrische auto opladen, de accu kan ook elektriciteit leveren op momenten dat er veel energie wordt gebruikt. ‘Met deze vorm van peak-shaving versnel je de energietransitie.’

Fotografie Erik van ’t Hullenaar

Stagelopen in het bedrijf van je vader, is eigenlijk niet toegestaan. Toch kreeg Melvin Venema (22) het voor elkaar toen hij de studie Engineering richting Besturingstechniek volgde aan mbo-opleidingencentrum Rijn IJssel in Arnhem. Dat kwam omdat VenemaTech in opdracht van de gemeente Arnhem een slimme laadvoorziening ontwikkelde, die gekoppeld is aan het trolleybusnetwerk. 

‘Dat was een compleet nieuwe ontwikkeling. Nergens ter wereld was een DC-DC-laadpunt, waarbij elektrische auto’s worden opgeladen met de remenergie van trolleybussen’, verklaart Melvin Venema. DC staat voor direct current, oftewel gelijkstroom. 

Dit bijzondere laadpunt doet sinds 2018 dienst op het Raadhuisplein in Oosterbeek en zorgde ervoor dat Melvin Venema de laadpalen-business in rolde. Hij heeft inmiddels zijn eigen bedrijf, Venema E-mobility, waarmee hij innovatieve laadvoorzieningen ontwikkelt en bouwt. ‘Het heeft goed uitgepakt’, zegt Melvin Venema nuchter. Om er enthousiast op te laten volgen: ‘Het is enorm gaaf om bij de ontwikkeling van E-laadpalen betrokken te raken. Het is mijn passie geworden laadpunten zo slim mogelijk te maken. In principe willen we ze geschikt maken voor alle vormen van duurzame energietechnologie.’

Energie-mobilityhub
Met van die slimme en flexibel bruikbare laadsystemen kun je bijvoorbeeld in een woonwijk of op een industrieterrein een energie-mobilityhub creëren. Melvin Venema verwacht dat dit op niet al te lange termijn werkelijkheid wordt. ‘We zijn er nu twee jaar volop mee bezig en hebben al een complete productlijn. We zijn onze laadpaalsystemen aan het doorontwikkelen. Door er bijvoorbeeld een batterijsysteem aan koppelen, kun je er direct zonnepanelen op aansluiten. Daar zijn we best ver mee.’

Venema E-mobility heeft onder meer tien slimme V2G (Vehicle-to-Grid) laadpalen geleverd voor een V2G-laadplein in Nederland in Lelystad en is betrokken bij het project Deel de Zon. Dat project voorziet in de plaatsing van tussen de tachtig en honderd V2G-laadvoorzieningen in verschillende wijken in Nederland en België. Die laadpunten worden gecombineerd met deelauto’s. ‘Van deelauto’s weten de eigenaren heel goed wanneer ze aanwezig zijn. Als je nagaat dat je via een de accu van een deelauto 10 kilowatt kunt ontladen, hebben honderd laadpalen best een flinke impact. Dan gaat de piek in stroomverbruik met één megawatt omlaag’, rekent Melvin Venema voor. ‘Met deze vorm van peak-shaving versnel je de energietransitie.’

Mbo Rijn IJssel, HAN en SEECE
Melvin Venema volgde de mbo-opleiding Engineering richting Besturingstechniek aan Rijn IJssel. Hij leerde er veel en deed veel praktijkervaring op tijdens de stages van zijn opleiding. Hij werkte onder meer bij een bedrijf in Breda dat nu de ‘powerelektronica’ levert voor de laadvoorzieningen, die Venema E-mobility produceert. Na zijn mbo-opleiding, hij was inmiddels met zijn bedrijf gestart, volgde Melvin Venema een jaar lang de deeltijdcursus Duurzame Energietechniek aan de HAN, University of Applied Sciences. ‘Ik wilde niet alleen met elektriciteit bezig zijn, maar wilde ook meer weten van waterstof, wind- en zonne-energie, warmtepompen en welke kansen dat biedt.’

Venema E-mobility is inmiddels partner van het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE) dat verbonden is aan de HAN. ‘We bieden studenten van mbo-opleidingen en de HAN de kans kennis te maken met de wereld van de laadtechnologie. Daarnaast doen we samen met enkele HAN-studenten onderzoek. Dat zijn studenten Automotive en Elektrotrechniek en soms ook Werktuigbouwkunde’, vertelt Melvin Venema. ‘De praktijk is nu eenmaal anders dan op school. Dingen gaan vaak anders dan verwacht, daar moet je een oplossing voor bedenken. Daar heb ik zelf ook veel van geleerd.’

Wereld een stukje beter maken
Venema E-mobility bestaat op dit moment uit een team van vijftien, veelal jonge mensen. Melvin Venema richt zich met name op de ontwikkeling van nieuwe toepassingen van energietechnologie. ‘Bedrijven, zoals wij, ontwikkelen nieuwe producten waarmee we de energietransitie helpen versnellen en de wereld een stukje beter maken. Dat is belangrijk om de klimaatdoelen van 2030 en 2050 te kunnen halen. Tegelijk is het enorm leuk om producten te ontwikkelen waarmee je elektrische auto’s zo duurzaam en efficiënt mogelijk kunt gebruiken.’

Lees ook: 'Venema E-mobility betrekt HAN-studenten bij ontwikkeling laadpalen'