Waterstofactiviteiten HAN uitgelicht in Technisch Weekblad

19 november 2018

Het Technisch Weekblad besteedt in zijn laatste editie aandacht aan de energietransitie. De samenwerking van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) met bedrijven wordt uitgelicht in een van de artikelen. Er is onder andere aandacht voor waterstof.†

Screenshot TechnischWeekblad.nl

Eťn van de onderwerpen waar de HAN zich mee bezighoudt, is de toepassingsmogelijkheid van waterstof in het kader van de energietransitie. ‘Waterstof is een belangrijke factor in de energietransitie en behoort samen met elektrisch rijden tot de meest realistische opties voor de overgang naar duurzame verkeer- en vervoersystemen. Daarbij is het van belang dat we gebruik kunnen blijven maken van de bestaande infrastructuur’, zegt De Graaf. In samenwerking met HyMatters en andere bedrijven is hij in 2016 dan ook gestart met het project New Energy Vehicles Fueling Station (Nefusta): een laad- en tankstation voor de toekomst. ‘We onderzoeken hierbij de kansen voor een tankstation voor groene waterstof in combinatie met elektrisch laden. Elektrisch rijden en het rijden op waterstof zijn op zichzelf geen totaaloplossing, maar door deze twee vormen te combineren en te koppelen kunnen we bijdragen aan de stabiliteit van het elektriciteitsnet’, vertelt dr.ir. Edwin Tazelaar, CTO en medeoprichter van HyMatters. Tazelaar was toen zijn bedrijf net startte op zoek naar een partner met een groter bereik en een gedeelde visie. ‘Op het gebied van waterstof is de concurrentie nog ver weg en is het van belang om met collega’s op te trekken en kennis te delen. De HAN is hierbij een verbindende factor.’

Flexibel laad- en tankstation

Het essentiŽle verschil tussen Nefusta en de elektrische laadstations van nu is dat het leveren van energie aan de voertuigen niet meer gelijkloopt met de belasting van het elektriciteitsnet. ‘Als iedereen tegelijk wil laden kan ons huidige elektriciteitsnet dit niet aan. Om deze reden moet er een buffer worden opgebouwd waarmee de piekbelastingen van het elektriciteitsnet kunnen worden opgevangen. Dat is alleen mogelijk als op momenten van overproductie door zon en wind de elektriciteit kan worden opgeslagen met behulp van batterijen, of door middel van omzetting in waterstof’, aldus De Graaf.

Vanuit hun eigen expertise leveren de verschillende projectpartners een bijdrage aan het onderzoek naar de concrete realisatiemogelijkheden van een groen laad- en tankpunt. Tazelaar: ‘Het is zoeken naar een balans. Zo moet het onder andere maakbaar, rendabel en veilig zijn.’ Vanuit de HAN leveren ook studenten een bijdrage aan het project. Zo maken studenten Industrieel Product Ontwerpen schetsen over hoe zij denken dat het flexibele laad- en tankstation eruit zou moeten zien. ‘De kennis uit het onderzoek vloeit terug in het onderwijs, waardoor studenten leren voor later. Dat heeft absoluut meerwaarde, want juist de nieuwe generatie moet hier in de toekomst mee werken’, aldus Tazelaar.

Benieuwd naar de rest van het artikel? Kijk op de website van het Technisch Weekblad.

Benieuwd naar de genoemde HAN-projecten, op het gebied van waterstof, en het gelieerde onderwijs? De hogeschool richtte een speciale overzichtspagina in.†

Bron: Technisch Weekblad