header foto

Q-highschool-leerlingen bouwen thuis een rijdende robot

Twintig enthousiaste deelnemers van de Q-highschool vonden een Arduino op de mat. Met behulp van hard- en software transformeerden de leerlingen deze minicomputer in vijf lessen tot een zelfrijdende robot die nergens tegenaan botst.

Toen leerling Sven de Wit hoorde dat je bij het avontuur ‘Bouw je eigen robot’ met een Arduino mocht werken, was hij direct enthousiast. “Ik had er al vaker over gehoord. Ik was erg benieuwd naar het programmeren en het werken met een Arduino.” In het thuisbezorgde ‘bouwpakket’ vond Sven allerlei onderdelen waarmee je diverse slimme apparaten maakt. Sven: “Je kan de Arduino zo bouwen en programmeren dat hij een temperatuur meet of een boodschap laat zien.” Sven vindt de eindopdracht het leukst: een zelfrijdende robot maken die nergens tegenaan botst. “Soms schrijf je een code die niet blijkt te werken. Je moet echt als een computer leren denken. Door het kleinste foutje kan namelijk je hele programma mislukken.”

Jongeren enthousiasmeren voor techniek
Na eerdere projecten als ‘3d ontwerpen’ en ‘Bouw je drone’, begeleidt wiskundedocent Martijn van der Last van het Liemers College nu ‘Bouw je eigen robot’. Hij ontwikkelde dit in samenwerking met IIME (Innovatie in Mobiliteit en Energie) en Energietalent van de HAN. Beide partijen willen scholieren enthousiasmeren voor techniek. Martijn: “De deelnemende leerlingen komen van verschillende Quadraam-scholen. Van de eerste klas tot en met de vierde, zowel meisjes als jongens. Iedereen kan zonder voorkennis meedoen. Een deelneemster was zo enthousiast dat ze zelf ook een bouwpakket heeft besteld zodat ze met haar vader een robot kan bouwen.”

Tijdens dit avontuur maken de leerlingen kennis met de verschillende modules van de Arduino. Met behulp van bouwtekeningen maken ze de bijbehorende opdrachten. Zo koppelden ze de Arduino aan een lcd-display om hierop met zelfgeschreven codes een boodschap weer te geven. Martijn: “Na de eerste les merkten we dat sommige leerlingen al wat sneller gingen. Toen hebben we de leerlingen in vier groepjes verdeeld: ‘alles stap-voor-stap’, ‘vooral samenwerken’, ‘vooral alleen’ en ‘helemaal alleen’. De leerlingen die meer uitdaging wilden, kregen extra opdrachten: bijvoorbeeld geef de robot remlichten.”

Echte aanrader
Martijn: “Leerlingen moeten vooral meedoen als ze zichzelf willen uitdagen in het werken met elektronica. In deze groep waren meerdere leerlingen die niets wisten van elektronica en programmeren en uiteindelijk veel dingen voor elkaar kregen. Echt gaaf!” Sven: “Ik vond het echt heel leuk om te doen. Met het avontuur ‘Bouw je eigen robot’ maak je op een leuke manier kennis met elektronica en programmeren. Ik raad het iedereen aan! Er kan ook weinig fout gaan met de Arduino. Het ergste dat er kan gebeuren is dat er een lampje doorbrandt.”

Het project werd online en op afstand begeleid. Het is voor het eerst dat de Q-highschool dit zo organiseert. Er zijn in totaal drie van zulke 'beat the lockdown'-avonturen geweest waarin leerlingen online de bijeenkomsten volgen. De leerlingen gaven dit avontuur bij evaluatie een 8,8.

Avonturen van de Q-highschool
Bij een avontuur gaan leerlingen van verschillende Quadraam-scholen, leeftijden én leerniveaus gezamenlijk op zoek naar antwoorden op hun vragen. 'Bouw je eigen robot' komt nog een keertje terug! Meer weten? Bekijk dan hier het programma of neem contact op met de Q-highschool.