header-foto

Van zilver naar goud

Vergroot een eiwitsupplement de trainingseffecten van duurtraining? Dat is de essentiŽle vraag in het onderzoek van HAN SENECA Sports & Exercise Nutrition. Om deze vraag te kunnen beantwoorden werken zo’n dertig mannen van tussen de 18 en 40 jaar ouder zich drie keer per week in het zweet.

Het is woensdagmorgen en in een normaal rustig onderzoekslab bij HAN SENECA klinkt nu motiverende muziek, zwaar geadem en gehijg. Een aantal mannen fietst op een soort fitnessfiets en voor zich zien zij een groot scherm met een muziekvideo en daarnaast hun hartslag. “Vandaag hoeven ze zich niet heel hard in te spannen, maar moeten ze continu tussen de 70 en 80 procent van hun maximale hartslag blijven”, aldus Kristin Jonvik. Zij voert samen met Kevin Paulussen dit onderzoek uit, dat onder leiding staat van Jan-Willem van Dijk.

Pittige intervaltrainingen

Drie keer per week, op maandag, woensdag en vrijdag, verzamelen de deelnemers zich bij het onderzoekslab voor een trainingssessie, waarbij de intensiteit per sessie verschilt. Kristin: “De vrijdagen zijn het meest heftig, dan moeten ze intervaltrainingen doen van een minuut, waarbij ze richting de maximale hartslag moeten gaan met 90 tot 95 procent en hiervan moeten ze 3 sets van 6 sprints afmaken. Ook de maandagen zijn pittiger dan vandaag, want dan gaan ze met langere intervallen richting de 85 tot 90 procent.”

Vanille

Terwijl hij rustig doorfietst en gemotiveerd wordt door spectaculaire sportbeelden op het grote scherm, geeft student Diederik Hermsen aan waarom hij meedoet aan dit onderzoek. “Ik ga komend jaar meedoen aan een hardloopwedstrijd van tien kilometer en om daarvoor goed voorbereid te zijn, kwam dit onderzoek op het goede moment.” Hij moest wel even wennen aan het eiwitsupplement. “Het lijkt op dikkere melk met vanillesmaak, maar heel lekker vind ik het niet.”

Sportkunde stage

Terwijl Diederik zijn verhaal doet, kijkt Sportkunde studente Irith van Boven mee over zijn schouder. “Je hartslag gaat omhoog als je praat”, merkt ze scherp op. Irith is derdejaars studente en loopt een onderzoeksstage van een jaar, samen met vier andere Sportkunde studenten. “Zo leer ik meer over hoe je een onderzoek uitvoert. Dingen als dataverwerking, planning of inhoudelijke aspecten over je hartslag. Daar wist ik niet veel over, maar nu wel. Het leukste is het contact met de deelnemers,” vertelt Irith terwijl ze Diederik motiveert voor de laatste minuut fietsen.

Motivator

Zowel Renť als Jeroen worden begeleid door Sportkunde studente Celeste Pijnenborg. Ook voor haar is het leren doen van onderzoek een belangrijk onderdeel van haar stage. “Ik wil hierna misschien Bewegingswetenschappen gaan studeren op de universiteit en dan komt dit goed van pas.” Jeroen reageert positief: “Ze is een goede motivator. Zeker op de momenten dat wij op vrijdag naar onze maximale hartslag moeten gaan, trekt Celeste ons over de streep.”

De sessie zit erop en de deelnemers krijgen direct het eiwitsupplement toegediend. Volgens Kristin Jonvik hoeven de resultaten van wel of geen extra eiwitten niet heel veel de verschillen. “Misschien dat de VO2max bij deelnemers zonder supplement 5 procent beter is na dit onderzoek en van deelnemers die het wel krijgen 6 procent. Maar dat ene procentpunt kan in de topsport wel het verschil tussen goud en zilver of nog lager betekenen.”

Achtergrond onderzoek

Uit onderzoek is bekend dat duurtraining een goede stimulus is om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Deze verbetering kan verklaard worden door grofweg twee fysiologische aanpassingen in het lichaam: de aanpassingen van de skeletspieren en hematologische aanpassingen (bloed, circulatie). Uit eerder onderzoek blijkt dat het consumeren van eiwitten na een workout een positief effect heeft op de adaptatie van krachttraining. Echter is nog niet duidelijk of eiwit ook positief kan werken op de adaptaties tot duurtraining. Wat nog niet bekend is, is of eiwitinname na een duurtraining ook de VO2max verhoogt en tegelijkertijd duurprestatie en de oxidatieve capaciteit van de spieren verhoogt. Bovendien, is meer kennis nodig over het effect van eiwitinname na duurtraining op de hematologische aanpassingen.

Uitvoering onderzoek

In dit onderzoek worden zo’n 60 mannen van tussen de 18 en 40 jaar twaalf weken lang gevolgd, waarbij ze elke week drie keer gaan trainen op duurvermogen. De eerste 30 zijn nu al goed op weg, en de laatste 30 worden in februari opgestart (mocht je interesse hebben kijk naar de onderstaande flyer!). De helft van de deelnemers krijgt daarbij daadwerkelijk een eiwitsupplement en de andere helft krijgt een middel dat daarop lijkt. Ze weten dus niet of ze wel of geen eiwitsupplement toegediend krijgen. Zowel aan het begin als aan het einde ondergaan de deelnemers uitgebreide onderzoeken bij HAN SENECA, zoals een VO2Max test op een fiets, een krachttest en een DEXA scan. Aan het einde wordt gekeken naar de veranderingen in VO2Max bij zowel de deelnemers die eiwitsupplementen toegediend kregen als de groep die dit niet kreeg. Dat moet duidelijkheid geven over de effecten van die supplementen op duurtrainingen.

Afspraak maken

Achtergrond onderzoek

Uit onderzoek is bekend dat duurtraining een goede stimulus is om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Deze verbetering kan verklaard worden door grofweg twee fysiologische aanpassingen in het lichaam: de aanpassingen van de skeletspieren en hematologische aanpassingen (bloed, circulatie). Uit eerder onderzoek blijkt dat het consumeren van eiwitten na een workout een positief effect heeft op de adaptatie van krachttraining. Echter is nog niet duidelijk of eiwit ook positief kan werken op de adaptaties tot duurtraining. Wat nog niet bekend is, is of eiwitinname na een duurtraining ook de VO2max verhoogt en tegelijkertijd duurprestatie en de oxidatieve capaciteit van de spieren verhoogt. Bovendien, is meer kennis nodig over het effect van eiwitinname na duurtraining op de hematologische aanpassingen.

Uitvoering onderzoek

In dit onderzoek worden zo’n 60 mannen van tussen de 18 en 40 jaar twaalf weken lang gevolgd, waarbij ze elke week drie keer gaan trainen op duurvermogen. De eerste 30 zijn nu al goed op weg, en de laatste 30 worden in februari opgestart (mocht je interesse hebben kijk naar de onderstaande flyer!). De helft van de deelnemers krijgt daarbij daadwerkelijk een eiwitsupplement en de andere helft krijgt een middel dat daarop lijkt. Ze weten dus niet of ze wel of geen eiwitsupplement toegediend krijgen. Zowel aan het begin als aan het einde ondergaan de deelnemers uitgebreide onderzoeken bij HAN SENECA, zoals een VO2Max test op een fiets, een krachttest en een DEXA scan. Aan het einde wordt gekeken naar de veranderingen in VO2Max bij zowel de deelnemers die eiwitsupplementen toegediend kregen als de groep die dit niet kreeg. Dat moet duidelijkheid geven over de effecten van die supplementen op duurtrainingen.