header-foto

Onderzoek naar effecten van eiwitsupplementen op duurtraining

Vergroot een eiwitsupplement de trainingseffecten van duurtraining? Dat is de essentiŽle vraag in het onderzoek van expertiseteam Sports & Exercise Nutrition. Om deze vraag te kunnen beantwoorden hebben 60 jonge mannen tijdens een periode van 12 weken een trainingsprogramma gevolgd bij HAN Seneca. Na de trainingen en voor het slapen gaan kregen ze een eiwit- of placebodrank. Vervolgens worden nu de trainingseffecten vergeleken tussen de groep die eiwit en placebo hebben gehad.

Kevin Paulussen en Kristin Jonvik hebben dit onderzoek uitgevoerd, onder leiding van Jan-Willem van Dijk, en met hulp van Ingrid Ceelen, Shiannah Danen en Cindy van der Avoort, allemaal werkzaam bij expertiseteam Sports & Exercise Nutrition. De trainingen zijn gecoacht door 5 Sportkunde studenten en voeding is uitgevraagd door studenten voeding en diŽtetiek. Er is dus een groot team nodig geweest om dit grote onderzoek uit te voeren bij HAN SENECA.† Sportkunde studente Irith van Boven: “Tijdens deze stage leer ik meer over hoe je een onderzoek uitvoert. Dingen als dataverwerking, planning of inhoudelijke aspecten over je hartslag. Daar wist ik niet veel over, maar nu wel. Het leukste is het contact met de deelnemers”.

Drie keer per week, op maandag, woensdag en vrijdag, kwamen de deelnemers voor een trainingssessie. De deelnemers zagen hun hartslag live op een groot scherm waardoor ze de intensiteit goed konden bewaken. Voor en na de 12 trainingsweken hebben de deelnemers een aantal testen uitgevoerd om hun getraindheid te bepalen. Zo werd hun maximale zuurstofopname gemeten, moesten ze een tijdrit afleggen op de fiets, werd hun maximale kracht bepaald en lichaamssamenstelling gemeten. Volgens Kristin Jonvik hoeven de resultaten van wel of geen extra eiwitten niet heel veel de verschillen. “Misschien dat de VO2max bij deelnemers zonder supplement 5 procent beter is na dit onderzoek en van deelnemers die het wel krijgen 6 procent. Maar dat ene procentpunt kan in de topsport wel het verschil tussen goud en zilver of nog lager betekenen.”

Achtergrond onderzoek

Uit onderzoek is bekend dat duurtraining een goede stimulus is om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Deze verbetering kan verklaard worden door grofweg twee fysiologische aanpassingen in het lichaam: de aanpassingen van de skeletspieren en hematologische aanpassingen (bloed, circulatie). Uit eerder onderzoek blijkt dat adaptaties aan krachttraining versterkt kunnen worden door eiwitten in te nemen na de trainingen. Echter is nog onduidelijk of eiwit ook positief kan werken op de adaptaties aan duurtraining. Wat nog niet helemaal duidelijk is, is of eiwitsuppletie na duurtraining ook de VO2max verhoogt en tegelijkertijd duurprestatie en de oxidatieve capaciteit van de spieren verhoogt. Bovendien, is meer kennis nodig over het effect van eiwitsuppletie na duurtraining op de hematologische aanpassingen.

Afspraak maken