Singapore en MaleisiŽ: twee goudmijnen voor talent

21 november 2016

Ruim anderhalve week zijn lector Johan Pion van het Lectoraat Herkennen en Ontwikkeling van Sporttalent en teamleider Sebastiaan Platvoet namens het Centre of Expertise Sport & Talent op werkbezoek geweest in Singapore en Kuala Lumpur. Afgelopen vrijdag keerden zijn terug van een geslaagde reis. Daarin stond talent centraal en werd heel wat inspiratie gedaan. Over de reis schreef Sebastiaan Platvoet onderstaand verhaal.

"Zondagavond 6 november vertrokken we vanuit Amsterdam, om op 7 november in de middag aan te komen in Singapore, waar het dertig graden was. Het ontvangst was minstens zo warm en hartelijk. Singapore kenmerkt zich door een goede organisatie, soms zelfs over-organisatie. Binnen het uur na aankomst in het hotel was al de eerste meeting georganiseerd. Dat was een hartelijk welkom door de organisatie en een kennismaking met de andere buitenlandse sprekers (Juanita Weissensteiner - AustraliŽ, Arne GŁllich - Duitsland, Taisuke Kinugasa - Japan, Michael Chia - Singapore). Het met deze mensen gedurende meerdere dagen kunnen sparren over het herkennen en ontwikkelen van talent was al een unieke ervaring. De interesse die zij echter toonden voor ons werk sterkt ons weer in het idee dat we met de juiste dingen bezig zijn.

Op 8 november was de conferentiedag, Talent << Timing << Tenacity. Strak georganiseerd en meer dan 200 toehoorders, met na de plenaire ochtendsessie in de middag interactieve discussie met trainers, coaches, sportmanagers en docenten bewegingsonderwijs. We kunnen niet anders zeggen dan een geslaagd event waar we ons goed hebben kunnen presenteren. Met name de praktijkmensen waren enthousiast en wilden meer van ons horen. En als applied scientists zijn we daar erg content mee!

Van 9 tot 12 november hebben we getracht met de sport scientists en sportmensen in Singapore kennis uit te wisselen en de eerste stappen te maken in het opzetten van een duurzame samenwerking. We hebben onder andere workshops verzorgd, gesproken met verschillende trainers (voetbal, basketbal, zwemmen) en met beleidsmakers van het ministerie van Educatie. In Singapore zijn veel middelen beschikbaar om een unieke sportinfrastructuur op te zetten en te werken aan een effectief systeem voor talentherkenning en talentontwikkeling. Er zijn echter ook een aantal complicerende factoren. Er heerst in Singapore een grote druk om academisch succesvol te zijn. Kinderen worden al vanaf jonge leeftijd voorbereid op presteren op school. Het enige dat telt zijn hoge scores op de landelijk examens. Dat leidt er toe dat kinderen op 11-12 jarige leeftijd van sportclubs worden afgehaald om op zaterdag en zondag bijles te kunnen krijgen. Absurd in onze beleving, realiteit in Singapore.

Sport heeft een veel minder belangrijke status dan in Nederland. Een andere complicerende factor is de National Service: ieder jongen moet na zijn middelbare school twee jaar het leger in. Uitzonderingen worden niet gemaakt. Dat betekent ook dat de olympisch zwemkampioen Joseph Schooling ergens in de komende vier jaar zijn legerdienstplicht zal moeten vervullen. Dat dit een grote beperking is voor talentvolle sporters behoeft geen toelichting. Aan de andere kant hebben we ook gezien met hoeveel passie rugbytrainers en hockeytrainers bezig zijn om de sport naar een hoger niveau te tillen. Dat in combinatie met de grote investeringen die gedaan worden in sport sciences belooft ook wat voor de toekomst. Vanuit onze expertise hebben we aangegeven graag mee te werken aan het opzetten van beter bewegingsonderwijs waar ook aandacht is voor het herkennen en ontwikkelen van talent. Daarnaast hebben we onze expertise beschikbaar gesteld om de talentidentificatie in verschillende sporten te ontwikkelen. We hopen en gaan er vanuit hierbij betrokken te blijven en onze kennis uit Nederland ook in te zetten in Singapore.

Het zijn buurlanden maar ook weer zo verschillend, Singapore en MaleisiŽ. Zaterdag 12 november komen we in de middag aan in Kuala Lumpur. Een uur na de landing zitten we in een kamp waar 1ste jaar ALO studenten leren koken, tenten opzetten, kampvuur maken, samenwerken in de natuur. Dat leren ze omdat ze in januari twee weken lang op een onbewoond eiland moeten doorbrengen. Zonder eten (moeten ze zelf voor zorgen door te vissen, vruchten te zoeken) en met alleen tenten om in te slapen. Om op het eiland te komen moeten de studenten eerst 32 kilometer kanoŽn over de open zee. Het lijkt ons niet meer dan vanzelfsprekend dat januari 2018 ook HAN Sport & Beweegstudenten deelnemen aan dit kamp;-). Die mogelijkheid is er namelijk zeker!

De sfeer op het kamp was kenmerkend voor hoe de collega’s in MaleisiŽ ons hebben ontvangen: hartelijk, gastvrij en geÔnteresseerd. De studenten tonen veel respect voor docenten. Ze gaan echter ook heel gemoedelijk met elkaar om en zijn leergierig. Wij hebben op zondag de studenten leren testen af te nemen die wij gebruiken om beweegniveau van kinderen te meten en sportadvies te geven. Maandag hebben ze dit in de praktijk kunnen brengen op een basisschool in KL. Dat verliep uitermate goed en de kinderen op de basisschool waren minstens zo enthousiast als Nederlandse kinderen. Door een beperkt aantal scholen gaan kinderen in MaleisiŽ een halve dag naar school, ochtend of middag. Kortom, als docent heb je ’s middags andere kinderen op school dan in de ochtend. Wat ook opvalt is overgewicht. Er wordt veel suikerhoudende drank door kinderen genuttigd, wat waarschijnlijk het hoge percentage kinderen met overgewicht verklaard. Ook houden ze erg van eten: drie maal per dag een warme maaltijd was eerder regel dan uitzondering. Zelfs halverwege de testen op de school (om 10.30) werd uitgebreid gepauzeerd om rijst met ei te eten...

In MaleisiŽ zijn ze erg enthousiast om onze kennis en expertise te gaan gebruiken. Met name om het bewegingsonderwijs een rol te geven in het herkennen en ontwikkelen van sporttalent spreekt aan. MaleisiŽ kent geen verenigingscultuur en sport moet dus vooral op en rond school worden aangeboden. Er zijn concrete plannen gemaakt om verschillende testen en programma’s te ontwikkelen op de HAN en ook de Universiteit in Gent te gaan inzetten in MaleisiŽ. Ook zal gewerkt worden aan een samenwerkingsovereenkomst om vanaf najaar 2017 student exchange mogelijk te gaan maken en we hopen dat meer collega’s gaan ervaren hoe sport en onderwijs in MaleisiŽ in ontwikkeling zijn. Voor ons was het een unieke en leerzame ervaring, voor studenten die hier meerdere maanden kunnen doorbrengen zal dat nog meer het geval zijn!

Wordt vervolgd!"