APA: Word 2013 en 2016
Word 2013 of 2016 biedt de mogelijkheid om een citaat of een bronnenlijst op te nemen in een document volgens de APA-normen. De gebruiker hoeft alleen de gegevens van de geraadpleegde bron in te voeren.
Word 2013 of 2016 biedt de mogelijkheid om een citaat of een bronnenlijst op te nemen in een document volgens de APA-normen. De gebruiker hoeft alleen de gegevens van de geraadpleegde bron in te voeren.
Dat kan een gebruikelijke bron zijn, zoals een boek, artikel of website, maar ook de verwijzingen naar onder andere een film, rapport of illustratie zijn opgenomen.
Vermelding van een citaat of parafrase
Vermelding in een bronnenlijst
Klik voor een uitgebreide uitleg op de helpfunctie in Word (het vraagteken rechtsboven) en zoek op APA, of klik op onderstaand pdf-bestand (7 pagina's) voor een aantal voorbeelden.
Let op: de verwijzingen in Word zijn niet altijd volgens de APA-richtlijnen zoals op deze website staan aangegeven. Dat komt onder meer doordat de Nederlandse vertaling soms (te) letterlijk is. Zo hanteert Word de term 'opgeroepen' in plaats van 'geraadpleegd' en wordt bij de datum de maand eerst genoemd in plaats van de dag. De optie 'Interview' bij 'Citaat invoegen' is onjuist, interviews staan wel in de tekst maar niet in de bronnenlijst (zie uitleg bij Persoonlijke communicatie).
Typefouten of het onjuist invullen van de gegevens worden door Word 2013 niet gecorrigeerd. Controleer daarom na invoer altijd of de verwijzingen volledig en juist gespeld zijn.
Leden van de Werkgroep APA hebben een handleiding gemaakt waarin uitgelegd wordt hoe de APA-richtlijnen kunnen worden toegepast in Word 2013 en 2016, gratis te downloaden via onderstaande link.
De APA-richtlijnen toepassen met behulp van Word 2013 en Word 2016
Word voor Apple MacBook wijkt soms af van Word van Microsoft, zie The APA-Team: APA in Word – Apple MacBook.