HAN Techniek Voorlichting

Waarom Techniek?

Steeds meer jongeren op het vo kiezen voor een technisch profiel en een technische vervolgopleiding in het hoger onderwijs. Een positieve ontwikkeling, want er zijn volop mogelijkheden in de techniek. De arbeidsmarktkansen voor technisch hoogopgeleiden zijn goed tot zeer goed. Maar wist u dat er nog veel meer jongens en meiden zijn te interesseren voor techniek? Ruim 87%! En dat er heel veel tools beschikbaar zijn die u kunt inzetten? We hebben de meest interessante feiten en weetjes voor u op een rij gezet.

Meisjes een technische knobbel?

Dat is zeker mogelijk! Uit recent internationaal onderzoek van Microsoft blijkt dat het heel belangrijk is om jonge kinderen aan techniek te laten proeven. Het zelfbeeld van jongeren over hoe exact ze zijn, wordt in de eerste 14 levensjaren bepaald. Voor Nederlandse meisjes geldt dat zij rond hun 11e belangstelling krijgen voor techniek en ict. Maar na hun 14e verliezen ze deze belangstelling.

N-profiel steeds populairder

Steeds meer leerlingen kiezen voor een N-profiel. Van de havisten is dit 42%, tegenover 61% van de vwo’ers. Slechts 33% van de meiden kiest uiteindelijk voor een technische opleiding. Bij de jongens is dit 76%. Het NT-profiel is bij de meiden op de havo het minst populair: slechts 10% kiest hiervoor. Er zijn meer meiden die kiezen voor een NG-profiel, 30% op zowel havo als vwo.

87% is te motiveren voor techniek

Maar liefst 87 procent van de jongeren is te motiveren voor techniek, zolang jongens en meiden maar op hun persoonlijke drijfveren worden aangesproken. Dé techniekjongere bestaat niet. Het BètaMentality-model onderscheidt verschillende typen jongeren met elk hun eigen houding en drijfveren ten aanzien van techniek.

Volop werk

De werkgelegenheid in de Europese technologiesector is de laatste 10 jaar 3 maal sneller gegroeid dan in andere sectoren. Volop mogelijkheden dus voor iedereen die haar (of zijn) interesse in techniek weet vast te houden. Maar de 40% die nodig is om de arbeidsmarkt van voldoende krachten te voorzien, is met de huidige 25% echter nog ver weg. Het wo doet het hierop met 36% beter dan het hbo.

Wie heeft meeste invloed op studiekiezers?

Ouders (met name de moeders, 73%!) en docenten in het vo hebben de meeste invloed op de studiekeuze van jongeren. Het merendeel van hen heeft echter weinig kennis van en affiniteit met techniek. Hierdoor valt techniek als loopbaankeuze al gauw af.

Loopbaanoriëntatie: handige tools en activiteiten

De HAN organiseert techniekvoorlichtingsactiviteiten om scholieren te helpen bij hun profiel- en studiekeuze. Maar wist u dat er landelijk nog veel meer middelen zijn die helpen bij (een technische) loopbaanoriëntatie?

Jetnet en Technet:

  • Gastlessen, bedrijfsexcursies en snuffelstages
  • EHBTO: Eerste Hulp bij Techniek Oriëntatie
  • Inspiratieles 7 werelden van techniek laat in één lesuur met filmpjes, interactieve opdrachten en 7x een mini-quiz zien wat de mogelijkheden per wereld zijn. De leerlingen krijgen vragen om tot groepsgesprekken en persoonlijke inzichten te komen. Zo kunnen zij zich een beter beeld vormen van een loopbaan in de techniek.
     

Meer meiden in de techniek:

  • DigiVita organiseert activiteiten om meiden te interesseren voor ICT; van zomerkampen tot workshadowing
  • Op www.ditdoeik.nl staan foto’s, filmpjes en verhalen van vrouwen die werken in de bètawetenschap, techniek of ICT. Doel is om de stereotiepe beelden over bèta/technische beroepen te doorbreken.
  • Spiegelbeeld: speeddaten met vrouwen in een technisch beroep.


Bronnen: Techniekpact Monitor 2019, Platform Bètatechniek, VHTO

Agenda